lördag 29 september 2012

Dagen då jag nästan dog!

Visste Du, att flest dödsfall av haj i världen är just i Florida? Att hajrelaterade olyckor minskade i Usa under 2011, samtidigt som antalet hajolyckor med dödlig utgång världen över nådde sin högsta siffra på tjugo år.
"Bada inte vid gryning eller skymning, bär inget som glänser och kissa inte i vattnet!"

Varför jag berättar det här är för att några dagar innan vi åkte hit till Florida så var det en hajexpert som gästade morgonpassat i p3. Hon upplyste om all den "bra" fakta som jag går och bär i mina tankar längs stränderna. Så även i dag på Bowmans beach i Sanibel står jag på spänn och kollar efter haj i vattnet så fort vi ska doppa oss. Men det är klart att man inte orkar stå på hajspaning hela dagen, utan jag släpper sakta det där och badar utan en tanke på vad som kan dölja sig i vattnet. Tills allting plötsligt fryser till is i varje blodådra i hela kroppen och jag säger med panik i rösten "Vi måste ta oss till land Fredrik".

För visst var det en fena som kom upp ur vattnet knappt en meter i från oss. En svart fena som kom rakt emot oss! 

Detta var dagen jag nästan blev uppäten av en ... Delfin.


1 kommentar:

  1. Shit jag blev rädd bara att läsa om det. Tack och lov för delfiner! Stay safe

    SvaraRadera